Wat is vitamine B12 en waar is het goed voor?

Vitamine B12 wordt steeds populairder. De meeste vragen worden gesteld over het tekort aan Vitamine B12. Waar is het goed voor en waar let je op. Voor wie zijn extra B12 supplementen relevant? Is het zinvol om extra Vitamine B12 te nemen en kan teveel kwaad? We zetten de belangrijkste weetjes hieronder op een rij.

Het lichaam heeft vitamines als bouwstof nodig om goed te functioneren. Vitaminen zijn onder te verdelen in de vet oplosbare vitaminen A, D, E en K, en de wateroplosbare vitamine C en alle soorten B-vitaminen.

Vitamine B12 is de vreemde eend in de bijt. Als enige wateroplosbare vitamine heeft B12 wél een voorraad in het lichaam zoals de vetoplosbare vitaminen A, D, E en K. Als er een tekort in deze voorraad ontstaat, dalen de bloedwaarden. Dit tekort is er niet plotseling, maar ontstaat na enkele maanden - of soms zelfs jaren - voordat de voorraad in het lichaam op is. 


In het centrum van vitamine B12 zit een metaal: kobalt, vandaar de naam cobalamine. Methyl-, hydroxy- en adenosylcobalamine zijn de natuurlijke vormen van vitamine B12 die voorkomen in voedsel. Het is overigens alleen te vinden in dierlijke producten zoals melk, melkproducten, vlees, vis en eieren. 

Ben je benieuwd welke producten allemaal B12 bevatten? Lees dan ons artikel ‘Waar zit vitamine B12 in?’.

 

Onderwerpen in dit artikel

- Wat doet vitamine B12 precies?

- Verschillende soorten vitamine B12

- Waar is vitamine B12 goed voor?

- Veelgestelde vragen en antwoorden

Vitamine B12 is nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen. Rode bloedcellen zijn nodig om zuurstof in je bloed te vervoeren en energie te produceren.

 

Wat doet vitamine B12 precies?

Vitamine B12 is essentieel voor allerlei systemen in het lichaam, onder andere voor de gezondheid van het zenuwstelsel, het immuunsysteem, (het energieniveau en ons bloed) het hart-en vaatstelsel en het maag-darmstelsel. Is er niet voldoende vitamine B12 aanwezig in het lichaam, bijvoorbeeld omdat het niet goed wordt opgenomen of omdat je te weinig binnenkrijgt, dan gaan (kunnen) deze systemen minder goed (functioneren) werken met allerlei problemen en klachten tot gevolg.

Verschillende soorten vitamine B12

Methylcobalamine, hydroxycobalamine en S-adenosylcobalamine vinden we terug in ons eten en drinken. In Vitamine B-12 supplementen of voedingsmiddelen waar het kunstmatig aan is toegevoegd wordt cyanocobalamine, een synthetische variant gebruikt of  hydroxycobalamine.
Wil je meer weten over de verschillen? Lees dan ons artikel ‘
Welke vitamine B12 kies ik?’.

Waar is vitamine B12 goed voor?

Vitamine B12 is van belang voor diverse lichaamsprocessen. Voldoende inname van deze vitamine is daarom noodzakelijk. Dit kan via de voeding of een supplement. Vitamine B12 werkt nauw samen met foliumzuur en is onder andere belangrijk voor de aanmaak van rode bloedcellen. Ook ondersteunt B12 de normale werking van het zenuwstelsel door de opbouw van zenuwcellen en kan het helpen vermoeidheid en moeheid te verminderen. Maar dat is niet alles.
 
Vitamine B12:  
  • activeert de natuurlijke energie in het lichaam en draagt bij aan fitheid en het opnieuw fit worden
  • draagt bij aan de aanmaak van cellen en weefsels
  • zorgt mede voor een goede weerstand en helpt het immuunsysteem
  • goed voor de gemoedstoestand, de leerprestatie, het concentratievermogen en het geheugen
  • draagt bij aan geestelijke veerkracht en energie
  • draagt bij aan een heldere geest

Veelgestelde vragen en antwoorden

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang {{vm.discount}}% korting op je eerste order!

Meld je aan voor het laatste {{:: vm.brand }} nieuws en ontvang exclusieve aanbiedingen. Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang {{vm.discount}}% korting op je eerste order! {{:: vm.brand }} gebruikt je persoonlijke gegevens zoals beschreven in ons Privacybeleid.

Je bent ingeschreven.