B12 en Vegan

Vitamine B12 is bij veel verschillende functies in het lichaam aanwezig. Door de betrokkenheid in vele processen in het lichaam staat Vitamine B12 mede aan de top van de vitamine hiërarchie. 

Deze vitamine is belangrijk voor het energiemetabolisme, waarbij het helpt om energie vrij te maken uit de voeding en de vermindering van vermoeidheid en moeheid ondersteunt. Ook sluit vitamine B12 aan bij de afweer van het lichaam en zorgt daarmee mede voor een goede weerstand en helpt het immuunsysteem. Daarnaast heeft deze vitamine een positieve invloed op de werking van het zenuwstelsel, waarbij B12 goed is voor de leerprestatie, concentratievermogen, geheugen, geestelijk balans en draagt de vitamine bij aan normaal psychologisch functioneren. Samenvattend zien we dat vitamine B12 belangrijk is voor zowel het lichaam als de geest.

Vitamine B12 is dus een uiterst belangrijk voedingstof maar kan vrijwel alleen via dierlijke producten voldoende worden ingenomen.  Vitamine B12 vind je in voedingsmiddelen zoals melkproducten, vlees, vleeswaren, vis en eieren. De aanwezigheid in dierlijke producten komt omdat deze vitamine wordt aangemaakt door bepaalde bacteriën in het maag-darmkanaal van dieren. Mensen maken vitamine B12 aan, in de dikke darm, maar omdat B12 eerst gekoppeld moet worden aan een eiwit ‘’ de intrinsieke factor’’, in de dunne darm, kunnen wij het niet goed opnemen. Ook vindt je B12 in sommige plantaardige producten, zoals in gefermenteerde sojaproducten en in zeewier, maar ook dit is in een vorm die ons lichaam niet goed op kan nemen. 

 

Onderwerpen in dit artikel

- B12 tekort

- Sportief en vegan


B12 tekort

 

Als veganist of vegetariër kies je bewust voor een bepaalde levensstijl en voedingspatroon, maar door volledig of gedeeltelijk plantaardig te eten, is er mogelijk een risico voor het ontwikkelen van een vitamine B12 tekort. Je huisarts kan vaststellen of er sprake is van een vitamine B12-tekort, maar ook vindt je in onze webshop een B12 Zelf - Bloedtest in samenwerking met MijnLabtest.nl. 

Als je een tekort hebt en vegetarisch bent, dan kan dit nauwelijks via de voeding worden aangevuld. Veganisten worden daarom aangeraden een vitamine B12-supplement te nemen. Daarbij is het belangrijk goed opneembare hoog gedoseerde preparaten te nemen met de actieve vormen van vitamine B12 aangevuld met folaat en vitamine B6. De actieve vormen die direct door het lichaam gebruikt kunnen worden en waar je ook binnen korte tijd een effect van merkt zijn adenosyl cobalamine of methyl cobalamine.

Wist je zelfs dat er een stichting van vitamine B12 tekort bestaat vanwege de vele klachten en belangrijkheid van deze vitamine? Kijk op Stichtingb12tekort.nl voor meer informatie. Voor Vitamine B12 is er geen aanvaardbare bovengrens vastgesteld. Je hoeft je dus geen zorgen te maken over overdosering. Teveel aan deze vitamine plas je uit.

Sportief en vegan

Tekorten zijn niet altijd direct zichtbaar. Uit ons eigen onderzoek is gebleken dat tekorten verborgen kunnen blijven.  In onze samenwerkingen met vele vegan-influencers hebben we een onderzoek gedaan naar veganisme en de hoeveelheid spiermassa en vetmassa in het lichaam met onze röntgenanalyse op de DEXA-scan. Daarin hebben we gezien dat het lichaam er vaak wel slank uitziet maar dat de spiermassa laag is en het vetpercentage hoog. Ook zien we regelmatig een lagere botmassa (BMD). Vanuit deze eigen wetenschappelijke meet ervaringen zien wij hoe vitamine B12 een rol speelt in (het proces van) weefselgroei en – ontwikkeling en dat hiervoor metingen in het bloed belangrijk zijn om tekorten vast te stellen. 

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang {{vm.discount}}% korting op je eerste order!

Meld je aan voor het laatste {{:: vm.brand }} nieuws en ontvang exclusieve aanbiedingen. Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang {{vm.discount}}% korting op je eerste order! {{:: vm.brand }} gebruikt je persoonlijke gegevens zoals beschreven in ons Privacybeleid.

Je bent ingeschreven.