Waar zit vitamine B12 in?

Vitamine B12 is belangrijk voor het aanmaken van rode bloedcellen, die op hun beurt nodig zijn om zuurstof in ons bloed te transporteren. Ook is vitamine B12 van belang voor het correct functioneren van het zenuwstelsel. Vitamine B12 is in onze voeding alleen aanwezig in dierlijke producten zoals vlees, vis en eieren. B12 is gekoppeld aan een eiwit. Door maagzuur komt vitamine B12 los van het eiwit. Daarna vindt er in de dunne darm een nieuwe verbinding plaats met een ander eiwit ('intrinsic factor'), wat in de maag aangemaakt wordt. Deze verbinding is in het einde van de dunne darm nodig voor een voldoende opname in het lichaam. Vegetariërs en veganisten krijgen dan ook vaak het advies om vitamine B12 aanvullend te slikken of producten te eten waar de vitamine aan is toegevoegd.  

Ben je benieuwd of je leidt aan een B12 tekort? Lees dan ons artikel ‘Wat zijn de symptomen van een B12 tekort?’. 

 

Onderwerpen in dit artikel

- Voeding waar vitamine B12 in zit

- In welke producten zit veel B12?

- De voordelen van B12 tabletten

- B12 in groenten en fruit

- Veelgestelde vragen en antwoorden

Vitamine B12 is essentieel voor onder andere een normale werking van het zenuwstelsel, het immuunsysteem, het hart-en vaatstelsel en het maag-darmstelsel.

 

Voeding waar vitamine B12 in zit

Vitamine B12 is van nature aanwezig in vlees en vis, daarnaast in vegetarische producten van dierlijke oorsprong zoals melk, melkproducten, eieren en kaas. Ook komt vitamine B12 voor in veel vlees- en zuivelvervangers. Eet je volledig plantaardig (veganistisch) dan is het raadzaam om voedingssupplementen te slikken. Hieronder een paar voorbeelden van producten met B12:

  • Kippenei – 0,8 microgram
  • Glas halfvolle melk – 1,0 microgram
  • Schaaltje mager yoghurt – 0,4 microgram
  • Plak Goudse kaas 48+ – 0,4 microgram

B12 voeding lijst: In welke producten en voedingsmiddelen zit veel B12?

De dagelijkse hoeveelheid Vitamine B12 volgens het Voedingscentrum is voor een volwassene is 2,8 microgram (mcg of µg). In onze B12 voeding lijst vind je een top 20 van producten waar veel vitamine B12 in zit:

  1. Lever -  90 mcg per 100 gram = 3214% van de ADH
  2. Nori - 77,6 mcg per 100 gram = 2771% van de ADH
  3. Mosselen - 19,6 mcg per 100 gram = 700% van de ADH
  4. Sardines - 12 mcg per 100 gram = 429% van de ADH
  5. Makreel - 8,5 mcg per 100 gram = 304% van de ADH
  6. Haring - 8,5 mcg per 100 gram = 304% van de ADH
  7. Forel - 8 mcg per 100 gram = 286% van de ADH
  8. Koolvis -3,2 mcg per 100 gram = 114% van de ADH
  9. Zalm - 3 mcg per 100 gram = 107% van de ADH
  10. 48+ Kaas - 2,4 mcg per 100 gram = 86% van de ADH
  11. Kabeljauw - 2 mcg per 100 gram = 71% van de ADH
  12. Biefstuk -1,6 mcg per 100 gram = 57% van de ADH
  13. Mozzarella - 1,5 mcg per 100 gram = 54% van de ADH
  14. Camembert - 1,1 mcg per 100 gram = 39% van de ADH
  15. Ei - 1,1 mcg per 100 gram = 39% van de ADH
  16. Tong - 1 mcg per 100 gram = 36% van de ADH
  17. Ansjovis -  0,9 mcg per 100 gram = 32% van de ADH
  18. Kwark - 0,7 mcg per 100 gram = 25% van de ADH
  19. Kip - bevat 0,43 mcg per 100 gram = 15% van de ADH
  20. Rauwe Melk - 0,4 mcg per 100 gram = 14% van de ADH

De voordelen van B12 in jouw eten

Vitamine B12 is voor diverse processen in ons lichaam belangrijk. Een gezond B12-niveau zorgt ervoor dat de energiehuishouding van alle cellen in het lichaam optimaal functioneert. Hieronder zijn de voordelen nog eens op een rij gezet: 

Celdeling
Het celdelingsproces in ons lichaam heeft Vitamine B12 nodig voor de groei en ontwikkeling van weefsel en de aanmaak van nieuwe cellen.

Hersen- en zenuwfuncties
Vitamine B12 zorgt voor onze concentratie, geheugen en gemoedstoestand.

Immuunsysteem
Vitamines hebben we nodig voor het goed functioneren van het immuunsysteem. B12 draagt bijvoorbeeld bij aan het opbouwen van een normale weerstand.

Homocysteïnemetabolisme
B12 speelt als co-enzym een rol bij de afbraak van homocysteïne in het lichaam. 

Bekijk alle B12 tabletten.

Meer benieuwd naar specifieke vormen van B12? Bekijk dan onze adenosylcobalamine, methylcobalamine en cyanocobalamine tabletten.

In welke groenten en fruit zit B12?

Vitamine B12 is niet te vinden in groente en fruit. Er is, vooral bij veganisten, regelmatig interesse naar bronnen van B12 die niet te maken hebben met dierlijke voeding zoals eieren, vlees, vis of kip.

Er werd beweerd dat er vitamine B12 in banaan zit, dit is echter niet zo. Banaan bevat namelijk, net zoals andere groente en fruit het ook niet bevatten, helemaal geen vitamine B12. Mango, kiwi, appels of paddestoelen worden ook regelmatig genoemd als bron van vitamine B12, ook deze groenten en fruit bevatten het niet. Daarnaast worden algen genoemd als een bron van vitamine B12. Helaas kunnen wij mensen de vitamine B12 achtige verbinding in zeewier niet gebruiken.

Vitamine B12 is alleen van nature aanwezig in dierlijke voeding zoals vlees en vis. Wanneer je dus banaan of zeewier eet om aan jouw B12 behoefte te voldoen, loop je het risico op een tekort. 

Veelgestelde vragen en antwoorden

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang {{vm.discount}}% korting op je eerste order!

Meld je aan voor het laatste {{:: vm.brand }} nieuws en ontvang exclusieve aanbiedingen. Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang {{vm.discount}}% korting op je eerste order! {{:: vm.brand }} gebruikt je persoonlijke gegevens zoals beschreven in ons Privacybeleid.

Je bent ingeschreven.